close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סחרחורות - מהן הסיבות האפשריות ומהן דרכי הטיפול?

מערכת שורשיד אב, תשעט15/08/2019

ישראלים רבים סובלים מסחרחורות, מה הן הסיבות הגורמות לכך? ומהן דרכי הטיפול?

תגיות:
ישראלים רבים סובלים מסחרחורות, זו תופעה מוכרת המתאפיינת בתחושה של תנועה עצמית או סיבובית, כאשר האדם נותר יציב במקומו. סחרחורת, הנקראת גם ורטיגו, היא הפרעה במערכת הווסטיבולרית, מערכת שיווי המשקל, לפעמים התופעה גורמת גם לבחילות, להקאות ולהרגשת טרום עלפון. כדאי לדעת כי ורטיגו נחשבת לסחרחורת החמורה ביותר, בדרך כלל מרגישים שכל העולם מסתובב, לכן יש נטייה ליפול ולאבד את שיווי המשקל.

מהן הסיבות האפשריות לתופעת הסחרחורת?
הסחרחורת היא תופעה שכיחה, כ-10% מהמבוגרים פונים לבדיקות אצל רופא מומחה בגלל תחושת הסחרחורות. יש מגוון
דרכי טיפול, אך חשוב לעבור אבחון מקצועי ומדויק כדי להתאים את הטיפול הנכון. הסיבות האפשריות לתופעה הן רבות, כאשר הסחרחורת מהווה ביטוי להפרעה מסוימת במערכת הווסטיבולרית. המערכת הווסטיבולרית אחראית על שיווי המשקל, תפקידה לדווח על המיקום של האדם במרחב ועל היותו בתנועה או במנוחה. בין הסיבות האפשריות לתופעה:
• מחלות הפוגעות בחלקים שונים של המערכת הווסטיבולרית הממוקמת באוזן הפנימית.
• מצב BPPV הגורם לגבישים הממוקמים באיבר שיווי המשקל לשנות את מקומם עקב שינוי בתנוחה.
• דלקת הנגרמת כתוצאה מזיהום וירלי בעצב הווסטיבולרי.
• מחלת מנייר הגורמת לעלייה בלחץ באוזן הפנימית, ובמקרים מסוימים המחלה גורמת לבקעים ופגיעה באיכות השמיעה.
• פגיעה במערכת העצבים המרכזית, למשל עקב אירוע מוחי, גידול שפיר או ממאיר, טרשת נפוצה ועוד.
• תופעות לוואי של תרופות שונות, ביניהן אספירין, דוקסילין, תרופות המשמשות בטיפולי כימותרפיה ועוד.
• פגיעה ישירה או עקיפה באזור הראש או הצוואר.

במקרים מסוימים סובלים מסחרחורות המהוות תופעה מקדימה להתפרצות מיגרנה.

מהן דרכי הטיפול?
לאחר אבחון קליני המבוסס בין השאר על ההיסטוריה הרפואית של המטופל ועל בדיקות גופניות, ניתן לאבחן את הסיבות שגרמו לתופעה. בהתאם לצורך, הרופא המומחה ישלח את המטופל לבדיקות נוספות כגון בדיקת שמיעה, CT, MRI, מבחני יציבה ובדיקות ספציפיות לאבחון התפקוד של מערכת שיווי המשקל, למשל בדיקת אלקטרוניסטגמוגרפיה.

אם המטופל סובל מתסמינים קשים של סחרחורת, ניתן לסייע לו בעזרת תרופות כמו פרמין וסטונרון, אך הטיפול התרופתי עשוי להקשות על זיהוי הבעיה ומתן הטיפול הנכון. בדרך כלל מתאימים את שיטת הטיפול בהתאם לממצאי האבחון. למטופל הסובל מ-BPPV נהוג להתאים טיפולי פיזיותרפיה לצורך שיקום וסטיבולרי, הטיפול נועד להחזיר את הגבישים הקריסטליים למקומם.
למטופל הסובל מהתופעה בגלל מחלת מנייר מתאימים דיאטה מיוחדת כדי לשמור על מאזן יציבות הנוזלים, ולרוב הטיפול כולל גם תרופות. אם התופעה נגרמה בגלל דלקת, מתאימים טיפול תומך מקומי בדלקת, ולאחר זמן קצר התופעה חולפת מאליה. אם הסחרחורת נגרמה עקב מחלה במערכת העצבים המרכזית יש להתאים את הטיפול לבעיה כדי להקל על סבלו של המטופל ולמנוע ממנו לסבול מהתופעה.

מכון פיזיותרפיה ארגופלוס מציעים שיקום וסטיבולרי וטיפולים נוספים לסובלים מסחרחורות . הטיפול מותאם למאפייני ולתסמיני הבעיה, לאחר אבחון מקצועי אצל רופא מומחה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה